Selamat melayari laman blog MALAR HIJAU.Istilah "malar hijau" bermaksud sesuatu yang sentiasa memperbaharui dirinya, dalam erti kata lain kekal malar.
Terima kasih di atas kesudian anda mengunjungi laman blog ini. Laman blog ini memaparkan segala aktiviti yang dijalankan oleh Sekolah Kebangsaan Green Road, Kuching (Sarawak) sepanjang tahun persekolahan.Emelkan komen anda ke: skgrmillenium09@gmail.com Segala komen, pandangan dan teguran anda di laman ini amat dihargai.
TERIMA KASIH.
Hari ini tanggal 20 September 2010 bersamaan 10 Syawal 1431 H, telah diadakan suatu perjumpaan Pihak Pentadbiran dan para guru Tahun 6 dengan murid-murid Tahun 6 yang akan menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) sesi 2010. Ianya telah diadakan di Dewan Tunku Abdul Rahman. Seramai 152 orang murid-murid Tahun 6 terlibat secara langsung dengan perjumpaan tersebut bagi mendengar amanat terakhir Encik Shazali Haji Rosdi (Guru Besar) Sekolah Kebangsaan Green Road, Kuching.
Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) akan bermula pada 21 Septembar 2010 sehingga 23 Septembar 2010. Warga SKGR berdoa semoga perlaksanaan ujian tersebut berjalan dengan lancar dan berharap murid-murid tahun 6 dapat lulus dengan cemerlang serta mendapat pencapaian yang telah disasarkan iaitu 50 orang murid mendapat 5A bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia Pemahaman, Bahasa Malaysia Penulisan, Bahasa Inggeris, Sains dan matematik. "SELAMAT MAJU JAYA KEPADA MURID-MURID TAHUN 6 SESI 2010"
Dalam bidang botani, tumbuhan malar hijau ialah tumbuhan yang berdaun sepanjang tahun, iaitu berbeza dengan tumbuhan daun luruh yang menggugurkan semua dedaunnya secara bermusim.
Dedaun malar hijau mampu bertahan selama beberapa bulan (iaitu daun baru sentiasa tumbuh untuk menggantikan daun lama), ataupun berpuluh-puluh tahun.
Paling menarik sekali, wujudnya sejenis tumbuhan gimnospermaWelwitschia yang berasal dari Afrika, yang hanya ada dua helai daun yang bertumbuh tanpa henti sepanjang hayat tumbuhannya, selepas itu gugur pada kemuncaknya setelah tisu daun bertahan selama 20–40 tahun.
No comments:
Post a Comment